DIAGNOSTYKA ENDOSKOPOWA SILNIKÓW SPALINOWYCH (przy zastosowaniu boroskopu)
Diagnostyka endoskopowa ma na celu ocenę stanu silnika poprzez otwory montażowe elementów z nim współpracujących. Za pomocą aparatury endoskopowej, po wykręceniu świecy zapłonowej bądź żarowej, możemy zajrzeć do wnętrza silnika bez demontażu głowicy, dzięki temu jesteśmy w tanie wstępnie ocenić stan tłoka, ścianek cylindra, zaworów bądź gniazd zaworowych bez ingerencji w strukturę badanego obiektu. Ta bezinwazyjna metoda pozwala zaoszczędzić czas i zminimalizować koszty związane z rozbiórką silnika oraz daje możliwości wczesnego wykrycia uszkodzenia, a to przekłada się na niższe koszty naprawy bądź koszty związane tylko z samą diagnostyką i eliminację wielu niedomagań silnika.
Aparatura diagnostyczna.
Diagnostyczny zestaw horoskopowy stosowany do badania zaworów w silniku benzynowym przedstawia Rys.1
Rys.1 Diagnostyczny zestaw endoskopowy OPTEC
1-boroskop przemysłowy
2- fiberoskop półsztywny
3 – przenośne źródło światła LED
4- źródło światła halogen 150W
5- kamera HD
6- kabel światłowodowy oświetlający
7- laptop/komputer
W badaniach endoskopowych może zostać wykorzystany komplet boroskopów technicznych (o rozdzielczości optycznej) o różnej długości (od 50mm do 1000mm), średnicy (od 2.0mm do 10mm ) i kącie obserwacji (0°/30°/45°/70°/90°/110°). Endoskopy umożliwiają oglądanie poszczególnych części silnika , a zastosowanie kamery pozwala oglądać dany obiekt na monitorze oraz daje możliwość zapisu zdjęć lub filmu z przeprowadzonej inspekcji na nośniku pamięci.
Wykorzystanie endoskopu/boroskopu z przeprowadzonej inspekcji silnika benzynowego przez otwór świecy zapłonowej przedstawiają poniższe zdjęcia:

Bez osadów
